pondělí 26. ledna 2015

2014 October Daring Baker´s challenge - AUSTRIAN SACHERTORTE

Austrian Sachertorte - Sacher dort
Říjnová výzva odvážných pekařů

Originál Sachertorte z Vídně
Protože jsem se rozhodla dohnat všechny podzimní výzvy odvážných pekařů, pustila jsem se do té pro mě asi nejtěžší - do říjnové, ve které nás Korena z blogu Korena in the kitchen vyzvala k upečení rakouského Sacher dortu. Protože jsem v roce 2012 navštívila Hotel Sacher ve Vídni a ochutnala pravý Sacher, věděla jsem, že to nebude vůbec legrace něco podobného stvořit. A taky že mi dal pěkně zabrat. V jednu chvíli jsem všechno chtěla vzdát a hodit ho celý do koše. Nakonec jsem se vyhecovala a nějak ho dodělala. O to víc mě překvapil druhý den, když jsem ho ochutnala. Byl tááák stráááášně moc dobrý :)
 
Celkový čas: asi 2 hodiny
Cena celkem: 180 Kč 
Počet: dortová forma o průměru 23 cm

Těsto:
- 180g hořké čokolády nalámané na kousky
- 125g změklého másla
- 125g moučkového cukru
- 6 vajec
- vanilkový extrakt (já jsem nahradila vanilkovým cukrem)
- 100g cukru krupice
- 125g hladké mouky
- špetka soli

Meruňková glazura:
- 300g meruňkové marmelády
- 2 lžíce rumu

Čokoládová poleva:
- 125ml vody
- 250g cukru krupice
- 250g hořké čokolády

Postup:
1. Nejprve si na vodní lázni rozpustíme nalámanou čokoládu. Čokoládu je možné rozpustit i v microvlnce, jen ji musíte každých 10 vteřin zamíchat.

2. A teď se můžeme pustit do korpusu. Do mísy si oddělíme 6 žloutků a přidáme lžíci krupicového cukru. El. šlehačem šleháme z bílků sníh a postupně přidáváme zbytek krupicového cukru a vanilkový cukr. Šleháme do tuhého sněhu (musí nám držet špičky).
 

3. V jiné míse si ušleháme 125 g změklého másla. Máslo by mělo být nadýchané. Následně do něj zašleháme 125 g moučkového cukru a po jednom přidáme i žloutky.














4. Jako další přimícháme do směsi vychladlou rozpuštěnou čokoládu.














5. Odvážíme si 125 g hladké mouky se špetkou soli a na střídačku s vyšlehanými bílky ji vmícháváme stěrkou do těsta (bílky - mouka - bílky - mouka).Mícháme co nejopatrněji, aby nám v bílcích zůstal vzduch.


7. Připravíme si dortovou formu. Na dno dáme pečící papír, boky lehce potřeme olejem a vysypeme pol. moukou. 


8. Těsto přendáme do formy a uhladíme. Pečeme v troubě na 190°C asi 40 min. Upečení zkoušíme špejlí (po zapíchnutí a vytažení musí být suchá). Koláč může díky vycházející páře popraskat, ale vůbec to nevadí. Dort necháme vychladnout.















9. Mezi tím, co se dort peče a stydne, si připravíme meruňkovou glazuru. 300 g meruňkové marmelády dáme do rendlíku, přidáme 2 lžíce rumu a asi 5 minut povaříme.


10. Vychladlý dort otočíme dnem vzhůru, abychom měli tu pěknou část nahoře, a rozkrojíme ho na půl a promažeme 1/2 meruňkové glazury.















11. Následně přiklopíme a znovu ho potřeme meruňkovou glazurou - tentokrát celý včetně boků.


12. Teď už zbývá jen čokoládová poleva. Do kastrůlku odměříme 125 ml vody a 250 g cukru krupice a přivedeme k varu. Povaříme zhruba 5 minut. Odstavíme ze sporáku a přidáme 250 g nalámané hořké čokolády. Zamícháme, aby se čokoláda rozpustila. Dort ihned poléváme.


Na čokoládový nápis Sacher, což byl požadavek výzvy, už jsem bohužel neměla energii :(

A teď problémy, které mě potkaly:
- asi jsem použila blbou čokoládu na vaření, protože když jsem ji vmíchala do másla s cukrem, celá směs mi strašně ztuhla
- po upečení se mi úplně oloupala vrchní vrstva dortu
- protože jsem použila formu na pečení většího průměru (26 cm), měla jsem korpus hrozně nízký a špatně se rozřezával a půl (jedna půlka se mi dokonce rozpadla) - vše jsem ale nějak slepila meruňkovou glazurou
- čokoládovou polevu jsem rozhodně neměla hustou, spíš řídkou a ještě mi 1/3 zbyla (možná jsem i trochu popletla množství v receptu)

Pokud chcete recept vyzkoušet, řiďte se určitě návodem Koreny (recept).

Závěr:
Přišel - viděl - zkusil - naštval - nadával - nakonec dodělal - ochutnal - pochutnal :)
Hotový uležený dort (24 hod.) je fakt vynikající. Je tedy hodně hutný a sladký, ale když si k němu ušleháte šlehačku ;) Mňam.

P.S. Neměla jsem ani chuť ho fotit, jak mě naštval. Tak mám jen pár fotek posledního kousku (to už jsem mu odpustila:))


Žádné komentáře:

Okomentovat