středa 18. března 2015

Mřížkovaný malinový koláč
























Přestože je březen, zašla jsem si ke 12 měsíčkům pro maliny (jako v té pohádce) a pustila jsem se do malinového koláče. 

Celkový čas: cca 1,5 hodiny
Cena celkem: 110 Kč (nejdražší položka maliny, máslo a tvaroh)
Počet: koláčová forma o průměru 26 cm (já použila trochu menší formu ve tvaru srdce)


Těsto:
- 2 hrnky hladké mouky
- ½ hrnku moučkového cukru
- 1 vanilkový cukr
- 1 vejce
- 180g rozpuštěného másla
- trochu nastrouhané kůry z citronu (lze vynechat)

Náplň:
- hrnek mléka
- 4 žloutky (malou část bílků použijeme na potření)
- 1 kostka tvarohu
- ½ hrnku krupicového cukru
- hrnek čerstvých nebo mražených malin


Postup:
1. Nejprve si připravíme těsto. Smícháme 2 hrnky hladké mouky s ½ hrnkem moučkového cukru a vanilkových cukrem.  Přidáme vejce, trochu nastrouhané kůry z citronu a rozpuštěné máslo. Ze všech surovin vypracujeme hladké těsto. Pokud je těsto moc měkké, přidáme a zapracujeme více mouky. Každá mouka je jiná, proto se nedá nikdy její množství přesně určit. Těsto necháme odležet v lednici.

2. Mezitím si připravíme náplň. V horké vodní lázni ušleháme hrnek mléka a 4 žloutky do zhoustnutí. Směs necháme vychladnout.

 3. Ve třetí misce si smícháme kostku tvarohu s ½ hrnkem cukru krupice. Do této směsi zapracujeme vychladlou směs mléka a žloutků.

4. Z těsta oddělíme zhruba 1/5, zbylé těsto vložíme do formy a vytvarujeme tak, abychom pokryly celé dno a okraj zhruba 3 cm vysoký. Na těsto nalijeme tvarohovou náplň a koláč pokryjeme malinami. 

5. Z 1/5 těsta, kterou jsme si na začátku oddělili, vyválíme placku zhruba 3 mm tlustou, nařežeme pásky, ze kterých zhotovíme na koláč ozdobnou mřížku. Mřížku koláče potřeme bílkem a dáme péci do trouby na cca 180-200°C zhruba na 45 min. Záleží na troubě, já jsem koláč pekla skoro hodinu.

Tipy a poznámky:
-  Je možné použít i jiné ovoce než maliny (rybíz, borůvky, ostružiny), nejvhodnější ovoce je čerstvé (ale lze použít i mražené, jako jsem použila já)

Závěr:
Já už se strašně moc těším na léto, na čerstvé ovoce a pečení z něj. Koláč není úplně levný zejména díky použití tvarohu, másla a kupovaných malin. Proto počkejte na léto a potom vyrazte do lesa nasbírat si vlastní maliny nebo borůvky :)

Žádné komentáře:

Okomentovat